Tuesday, August 22, 2006

Yedim Ictim


Tavaci Ustadan Midye

siradan zamanlarda mesela bir butun gunu tv karsisinda gecirmekten rahatsizlik duymadigim, her ogunun degisik anne yemekleriyle donatildigi, domatesin en siradan sebze sifatiyla kilolarca tuketilebildigi ve simit utopik bir hayalden ote degilken-yani ben evde dizdibindeyken- yemek benim icin gundelik hayatin cok da onemli olmayan bir parcasiydi. nezaman ki gavurellere goc ettim, domates luks, patlican bayramlik, hamburger pizza ve makarna hayatin gercegi oldu, iste o zaman gercek yemek basli basina bir amac haline geldi.. bu amaca hizmet yolunda ben ve sevgili evarkadasim en buyuk adimlardan birini evde midye tava yapmak suretiyle attik. bunca zaman benim icin midye kendine has altin kurallari olan (tavasi ortadan isirilmadan, dolmasi onceden pazarlik yapilarak, her turlusu anneden habersiz yenilecek) bir sebzeydi.

midyenin gercek fizyolojisi ve psikolojisiyle kocaman torbayi alip eve geldigimizde tanistim. son derece duyarli ve sahsiyetli bir hayvan bir kere. yuzunu gostermesi icin bir sure, kabugunu bir butun olarak terketmesi icin daha uzun bir sure su icinde kaynatmaniz gerekiyor. yeterince sabretmis, acilan kabuktan sise dizmek uzre bir butun midye cikarabilmisseniz, halk arasinda biyik olarak bilinen midyenin deniz dibinde sozumona hareketini saglayan yosun parcasini temizlemeyi unutmayin. bu uretim asamalarindan gecerken bir an mutfaga uzaktan baktim. damlayan sular, kabuklar, etraftaki legen kivaminda kaplar ve ortamdaki kaynamis midye kokusuyla gordugum manzara bana birden cok tanidik geldi... sagolsun ugurdundar, her yaz baskin yapip gozumuze asina ettigi midyedolma ureticilerini artik kinamak yok.

bu arada... midye dizilmis sisleri sodali una batirmak, kizgin yagda kizartmak, ekmekici-sarimsak-cevizden olusan sosa banip yemek cekilen tum eziyete degdi. asagidaki resim karniyarik. bildiginiz karniyarik. bunu yapan bunu da yapti demek, bir nevi ortami zenginlestirmek amaciyla eklendi. vakti zamaninda afiyetle yendi...


Firin Karniyarik

No comments: