Monday, June 11, 2007

Sim por favor



Kucukken sayili zamanlarda ailecek gittigimiz, Ulus'un Uludag kebapcisinda, siparis ve yemek arasi surede kurdugum yegane hayal, yedikce yenilenen koftesiyle hayat boyu sinirsiz, sonsuz, yogurtsuz ve sossuz iskenderdi. yogurtsuz ve sossuz haline iskender degil doner denir lafini hic umursamadim cunku benim icin iskender, yedigim yemekle birlikte o an orada soludugum hava, eskiden o gune gelen anilarin toplami, koftenin tadi, pidenin yagi, etlerle pideleri denklestirebilme becerisini kapsayan bir butundu. sos ve yogurt bir etobur icin bu butunun en fazla onemsiz ayrintilari olabilirdi...

Bu hayalin gerceklestigi yer, yani Fogo de Chão bir Brezilya kebapcisi. Biz Turklerin yesil alanda mangal sevdasina benzer, gecmisten gunumuze geleneklerini takip eden Brezilya yerlisi Gaúcho lakapli amcalar tadindan yenmez degisik isimleri olan etleri, tandirda, Churrascaria usulu pisiriyorlar. Yani sislere takip bolgesine gore komur ya da odun atesinin yandigi cukurlara indirerek. her bir Gaúcho sorumlu oldugu et pistikce kapip masalarin arasinda gezdiriyor ve buna rodizio usulu servis deniyor.



Amerika'da belli basli birkac eyalette pahali restoran klasmaninda yer alan ancak Brezilya'da sudan ucuz fiyata odediginiz belirli ucret karsiligi catlayana kadar yeme sansina sahip oldugunuz bu lokantada masaniza oturdugunuzda, bir yuzu yesil 'evet istiyorum' bir yuzu kirmizi 'hayir doydum' mesajli markayi goruyorsunuz. etrafi izlemeye koyuldugunuzda degisik bir tur peynirli ekmek (pão de queijo) ve banma sosu geliyor masaya ki sirf bu ikiliyle bile doyup kalkabilirsiniz. sarap listesinin cogunlugunu Guney Amerikali siseler olusturuyor ve hangisini denemeli diye dusunurken sosa banip durdugunuz ekmegin hesabi sasiyor. sonra elinizde tabaginiz acik bufe salataya merak saliyorsunuz. tatil koylerinden kalma aliskanlikla doldurdugunuz arajman salata ve meze tabagindaki her bir cesit ayri guzellikte...

derken et zamani geliyor ve onunuzdeki markayi yesile ceviriyorsunuz. bir ki uc demeden biri elinde sise takili kocaman et parcasiyla dibinizde bitiyor, size tahsis edilen cimbizla ucundan tuttugunuz et parcasini tabaginiza kesip gidiyor. daha tabaginizdaki arkadasa selam diyemeden yeni biri bitiyor masada elinde degisik bir tur etle... onu da aliyorsunuz ama akliniz hala ilk gelen parcada, hop yeni biri geliyor... kardesim bi dur dercesine kafanizi kaldiriyorsunuz ama sonra markayi kirmiziya cevirmeyi akil ediyorsunuz... sonra sessizlik... afiyet...

siz masanizda duran markayi zirt pirt cevirip bir yesil (getir cocugum) bir kirmizi (ay dur nefes alamiyorum) yaparken, once goz ve gonlunuzu, sonra tabaginizi en nihayetinde midenizi doyuruyor, doymak ne kelime mutlu mutlu siritiyorsunuz...



Hayallerden ziplayip gelen bir yemek sonrasi aklimda kalanlar, peynirli ekmekler, yesile donen markaya depar atan amcalar, lezzet patlamasi etler, Sili sarabi, resimde gorunen muz kizartmasi ve kolay sindirim icin onerilen frenk uzumu likoruyle (cassis) papaya pudingi... Pissst, evren, goster guneyleri su MorKoyuna dunya gozuyle, birak yasasin oralarda bir yerde... mutlu mutlu. Soz, uc lafindan biri obrigado olacak!

18 comments:

Anonymous said...

sim por favor! biz de brezilyali topcular olarak cok ariyoruz.

Anonymous said...

Gece gece karnımı acıktırdın Mor koyun yahu :) O ne güzel anlatmak öyle.. Ağzım sulandı vallahi :) Hayır bu saatte açık kebapçı var mıdır acaba? :))
Bu arada yeşil, kırmızı marka olayı çok hoşuma gitti :P Buralarda olsa benim ki hep yeşilde kalırdı herhalde :))

Berceste said...

Aaaa ama burada yok, canım istedi şimdi benim! Aklıma tekstilde üretimi arttırma yöntemi geldi :) Kırmızı acemi, yeşil ustalar için. Yeşiller, kırmızı bayraklıları eğitip yeşil bayraklı yapmakla yükümlü :) Algıda seçicilik mi diyorlardı buna :P
Bu arada muz deme ona plantain o, muzun amca kızı ama kartça olanı :P Muz dersen, millet muz kızartmaya kalkıp hezimete uğruyor! Plantain ham ve de kızartmadan yendiğinde anlamsız olan bir çeşit... Ben gene sayfalarca yazmayayım :P

MorKoyun said...

Sevgili Alex, Brezilyali futbolcularin bizim kebaplara fena degil deme sebebini ben de anladim:)

O kadarda sansur uyguladim Bilun:) yazida etin tadi, cesidi ismi cismi hic geciyor mu bak bakalim:))
Yazarken ben de cok zorlandim:)

Berceste, sizinki algida secicilikten cok acemiyi bitiricilik olmus sanki:) Yesillerin icinde kirmizi bayrakli olsam en yapilmayacak isleri yapardim ben herkesin gozu ustumdeyken:) Tekstilden anlamiyorum mu ne?:)

Plantain adli arkadasi sayende okumus ogrenmis bulundum, haklisin cogu tatlida hatta yemekle bile plantain kullaniliyormus ama resimde yemeden onceki halini gordugumuz zat oz be oz muz:) Evde denemedim ama internette muzlu tarif versiyonlarina rastladim, kizartmadan kasit tavada cevirmek.
http://www.maria-brazil.org/fried_bananas.htm

Sanem said...

Yakinlarda var midir ki, hemen bakiyorum, tandir var demistin di mi?

EKMEKÇİKIZ said...

Mor K.cığım,
Şimdi anlaşıldı, hayatın anlamının ne olduğu...
Eh, bizdeki kebapçıların bazıları da, böyle bir sırayla yedirmece ve ete doyurmaca usulü uyguluyorlar. Demek, aklın yolu birmiş.:)
Ankara'daki Uludağ kebapçısının izleri ortak hafızanın bir parçası sanki, ne güzeldi!

HMF said...

aaahhh..seviyorum yemek yemeyi yaaaa:)

Berceste said...

Yok yahu, biz uygulamadık, danışmanımız uygulatmış... Ama öyle olmuyor, takıldığı noktada yardım etmezlerse, yeşillerin çırası yanıyor :P

Bacım ona muz kızartması demezler, karamelize ediyor muzu. Ben de sandım, tavada çatır çatır kızarıyor muzlar :P Kebaplarda kaldı zaten aklım!

Anonymous said...

Beni stres eden bir is yapmam gerekiyorsa, bu isi yapmadan once morkoyun'dan acip iki paragraf okumak bana iyi geliyor, yine bu mantikla sayfayi acmisken, gozumu dondurdun, sandim ki yolun ustunde gittin buralarda SF'te, yoook ama, tabi sonra aydim bizimki San Diego'ya varmadan Beverly Hills'de kebap molasi vermis, eee biz ne etcez?

Anonymous said...

Bu kebapcinin reklamini ucaktaki magazinlerde hep gorurdum, simdi sen anlatinca daha da canim cekti. Biraz tuzlu olsa gerek fiyatlar, ama kesinlikle tatmak lazim.

MorKoyun said...

:)Sanem'cim sizin oralarda da olmasi lazim, kendimi musteri memnuniyetinden sorumlu hissettim birden, restorandan kar payi almiyorum, aman yanlis anlasilmasin:)

EkmekciK.'cigim, simdilerde Armada'da var bir sube ama ben o eski tatlari bulamiyorum nedense. Aslen, Bursa eski garajda hala kucuk dukkanda doner ceviren amcanin dukkaninda donerin hasini buldum ama anilar anilar:)
Evet, sinirsiz et hizmetinde, yatik donerli Erzurumlu Cag kebapcilari donercilerden bir adim onde sanki:)

Hmf:))bilmem belli oluyor mu, ben de;)

:) Dogru terim kullanilmis burda Berceste gurusu, evet karamelize edilmis muz onlar:) Soyle bir cevrilip sekerlenmis, karamel tadi olmadigindan sekerin sonradan eklendigini dusunuyorum.

Sulucan:))Dogru tahmin! Rodeo drive'da carcur edecegime paralari, mideme yonlendirip akilli yatirim yaptim, bol fikir caldim:) Sunset bulvarinda cok bekledim kesfedilmeyi ama kimse gormedi beni ne yapsaydim yani?:))

Evet Fatmacan, surekli gidilip yenilesi olcude degil fiyat ama insanin bir kez denemesi lazim. Yine de Amerika olculerinde 'fine dining' adi altinda sacma yemeklere harcanan fiyatlarla karsilastirildiginda odenen paraya fazlasiyla degiyor.
(Merak edene Amerika'da fiks ucret $50, Brezilya subesinde fiyatin beste bire yakin oldugu soyleniyor, gidip gormek lazim:)

Justin Biebery said...

Cidden haklıymışsın 'bir sırrım var' derken, hem de mutluluğa giden yolu açanından. Nasıl canım çekti anlatamam, evde de sadece ıspanaklı nohut var, bugün yapmıştım, gidip onu yiyeyim... O kadar da ayak diriyordum yemek yemiycem gecenin bu vakti diye. Alacağın olsun:)))

MorKoyun said...

Oz hakiki Fatma'cigim, yemek blogu isletmenin zorlugu da bu demekki, okuyan ah ediyor:) Hani tarifini verebilecegim bir sey olsa dukkan senin ama uzgunum:) Hem ispanak iyidir, nohut da gaz yapar ne guzel aksam aksam, insan daha ne ister canim:)Afiyet olsun:)

Justin Biebery said...

Çok fecisin çoook:))

B5 said...

Abarti servisli sis etleri ve kartlari duymustum.. Et kismini atladim:
Ekmek-peynir toplari cok hosuma gitti. Tarif bile buldum, deneyecegim...
Muito Obrigado sana ;)

MorKoyun said...

Tarifi ben de istiyorum kardesim:)

B5 said...

http://www.pastrywiz.com/
archive/tapioca.htm

biri bu,

http://www.sonia-portuguese.com/
recipes/pqueijo.htm

ve bu..

http://www.donabrasil.com/
brazilian-cuisine/recipes-from-brazil/
cheese-rolls-pao-de-queijo.html

Farki pek yok, biri nisasta demis, ama un hepsinde saniyorum..

Deneyelim bakalim ;)

MorKoyun said...

Deneyelim b5'cigim, ekmek tutarsa o bandigim sosun pesine dusecegim:)
Mil gracias canim:)